Har inte brytt mig om hemsidan på ett tag men nu när den är uppdaterad och nyskapad med hjälp av fantastiska Tora Batol Alsaegh Björsson så får jag uppdatera även denna sida. Vad har hänt sedan 2016? Ok, vi snabbsammanfattar.
Jag gjorde en kort tv-serie som hette Amira Time för Utbildningsradion i juni men sommaren 2016 spelade jag farsen ’Rakt ner i fickan’ på Krusenstiernska teatern i Kalmar och rollen var som farbror Bertil. En snabb tur upp till stockholm för deltagande i ett Robban Broberg-medley i Allsång på Skansen. Under hösten hann jag tillsammans med kollegan Steve Kratz göra en kort humorserie på 8 avsnitt som släpptes direkt ut på YouTube och heter ’Revolver – Ambition Granskning’. Det stora teaterprojektet hösten -16 och våren -17 var dock när jag spelade rollen som Warner Purcell i musikalen Bullets over Broadway på Göta Lejon.
Efter Bullets var färdigspelad våren 2017 så spelade jag först in några scener till Fröken Frimans krig och sen repade vi in sommarens fars på Krusenstiernska. Det blev ’Flaggan i topp’ och jag gjorde rollen som advokat Kurt Sjöberg. Hösten -17 blev hysterisk och jag var tvungen att detaljplanera rep av 4 olika projekt. Det första var en konsert med symfoniorkestern på Louis de Geerhallen i Norrköping med Helen Sjöholm och Jacke Sjöding. Sen premiär i Visby med Teater Unga Roma’s nyskrivna pjäs ’Att bossa en bitch’ som byggde på Shakespeares ’Så tuktas en argbigga’. Sen var jag och Helen Sjöholm hemliga gäster på Orphei Drängar-körens Caprice i Universitetsaulan i Uppsala. 5 fulla hus. Som avslutning på året spelade jag, Janne Åström och Conny Bloom en ny version av ’So this is christmas’ på Länsteatern Gotland i Visby.
Våren 2018 gjorde vi ’Höjdarlunch 2.0’ på Katalin i Uppsala och några fst av ’Att bossa en bitch’ i Stockholm plus en mindre turne. Vi började dessutom repa musik till höstens fst av Sondheims ’Frogs’. (Underjorden tur & retur). Hade en filmdag i en film av Artur Ljunggren. Spelade in radioteater i juni, ’Turid-En vikingasaga’. På sommaren gjorde vi ’Att bossa en bitch’ på Rindi i Visby. Gjorde återigen ett medley på Allsång på Skansen. En Hasse och Tage-hyllning där vi var några herrar som var Herrbaletten. Hela sommaren och hösten förberedde jag mig inför rollen som Dionysos i ’Frogs-Underjorden tur och retur’ som var ett samarbete mellan Länsmusiken och Länsteatern på Gotland. Det blev inte mycket repetioner då det var svårt att få ihop alla människor så det var bara att kavla upp ärmarna och tokplugga. Hela Länsmusiken plus stråkar, en massa skådespelare, dansare och en kör hade repat på varsina håll och sedan sattes allt ihop under några dagar på Visby Kongress. Då jag hade huvudrollen och skulle driva handlingen var det extremt viktigt att jag kunde mitt. Det var svettigt kan jag lova men det gick vägen och vi spelade för ett par tusen besökare under två dagar. Efter det blev det en bygdegårdsturné runt Gotland med en helt annan fst nämligen ’Pang i Bygdegården’. Några enstaka turnesvängar med ’bitchen’ hanns med också.
Våren 2019 blev det turnesvängar då och då med ’Att bossa en bitch’. Jag var ett regiöga på Teater Unnas uppsättning av ’Konspiration’. I april drog repen igång inför sommarens fars på Krusenstiernska teatern i Kalmar. Den fick namnet ’Trassel’ och spelades för fulla hus. Det blev återigen en Allsång på Skansensväng med ett pilsnerfilmsmedley. I augusti så gjorde Teater Unga Roma en udda föreställning. Vi skulle spela Limousineteater med plats för en publik om 8 personer. Under en dag spelade vi föreställningen ’Efterspel’ 6 gångerför totalt 48 personer. Föreställningen handlade om de två åldrade skådespelarna som just spelat klart ’Att bossa en bitch’ och tar en taxi hem under det att manligt och kvinnligt diskuteras och om föreställningen fortfarande har giltighet att spelas. En mycket fin och rolig historia och väldigt kul att göra. Jag och Janne Åström sjöng in några låtar som skulle användas till en barnpjäs på Länsteatern Gotland. Jag, Janne och Conny satte ihop en mer sommarvänlig version av vår julshow som vi spelade på Årby loge utanför Enhörna i september. Vi spelade den även på Reflexen i Kärrtorp i början på december. Det blev en turnesväng till med ’Att bossa en bitch’ under hösten. Sen var det dags att repa upp en ny version av ’Höjdarlunch’ och även denna gång spelades den på Katalin i Uppsala under november, december. December avslutades med ’So this is christmas’ på Länsteatern Gotland. I december blev jag dessutom tillfrågad om jag ville hoppa in i ’En värsting till syster’ på Chinateatern som skulle förlängas in på våren 2020. Jag fick snabbt avbeställa en resa till Kuba som familjen skulle åka på i januari och flytta fram den till april, Sen var det bara att sätta sig och plugga repliker och danssteg.
Våren 2020. Det blev väldig få reptillfällen med ensemblen så jag fick en flashback till Frogs men det gick ganska bra att sätta in sig i det hela. Första gången jag fick repa med hela ensemblen var på genrepet.. Men! Det gick bra och jag såg fram emot en härlig vår. Vi hann väl spela i två månader innan Coronan slog till och föreställningen fick ställas in i förtid. Och resan till Kuba med familjen var bara att glömma. Sommarens föreställning i Kalmar fick också ställas in och även en planerad musikalversion av ’Markurells i Wadköping’ som skulle göras i Örebro under vintern gick samma öde till mötes. Sen följde ett år av noll teater och andra uppdrag. Som tur var hade jag lite dubbjobb då och då samt fick ett par bidrag från Konstnärsnämnden annars hade det nog gått helt åt pipsvängen
Våren 2021 var i princip helt rensad förutom lite dubbjobb då och då. Vi såg fram emot sommarfarsen i Kalmar men naturligvis ställdes den också in och sköts på ett år. Jag hade ett kort jobb som programledare på Gotland Art Meet-up i april men annars ekade kalendern tom. 1 maj kunde vi iallafall fira att vi gjort över 1000 avsnitt av Pokémon. Det tog en sådär 24 år att nå den siffran. Mot slutet av sommaren fick vi beskedet att även Markurells i Örebro var tvunget att skjutas på igen. MEN! Det såg bättre ut i samhället och jag fick möjligheten att spela en pjäs för högstadiet på Länsteatern Gotland under hösten. ’Amira och demonerna’ behandlar ämnet mental ohälsa och spelades för de flesta av Gotlands högstadieelever och slog mycket väl ut. Nu slopas snart alla restriktioner men branschen mår inte bra. Det kommer ta ett tag innan vi ser att kulturen och eventbranschen rullar på som den ska. Jag ska bara överleva våren också för sen har jag mycket roligt att se fram emot om det inte blir fler bakslag. Det ser ut som att vi kör på Krusenstiernska teatern i sommar. Underbart!
Ha det gott så ses vi där ute i vimlet.
Andreas